Innowacja metodyczna dla uczniów klas I
Autorki:
- mgr Barbara Kamińska
- mgr Monika Kozarzewska
- mgr Jolanta Sobiecka
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Starzyńskiego w Nasielsku
Czas trwania innowacji:
od września 2020 r. do czerwca 2021 r.
Rodzaj innowacji:
Innowacja metodyczna
Zasięg:
Innowacją zostaną objęci wszyscy uczniowie klas I naszej szkoły.
Wstęp
Patriotyzm to umiłowanie historii, tradycji, języka oraz krajobrazu ojczystego. Oddziaływanie w zakresie kształtowania postaw patriotycznych powinno być dostosowane do wieku osób i stopnia ich dojrzałości. W kształtowaniu patriotyzmu u dzieci ważne role spełniają: przedszkole, szkoła, rodzina, literatura, obrazy, pieśni i muzyka, wycieczki turystyczno- krajoznawcze, poznawanie tradycji, rozmowy.
We współczesnym świecie trzeba zadbać o wychowanie dzieci w duchu patriotyzmu, poszanowania tradycji narodowej oraz szacunku dla własnego kraju. Poprzez przekazywanie dziedzictwa kulturowego z uwzględnieniem kultury regionu, rozwijanie tożsamości narodowej oraz dbałość o wszechstronny rozwój osobowości uczniów kształtują się przyszłe pokolenia Polaków świadomych korzeni i jednocześnie potrafiących odnaleźć się w Europie i świecie.
Innowacja „Kto Ty jesteś – Polak mały” odnosi się do oddziaływań wychowawczych kształtujących postawy patriotyczne. Innowacja wzbogaca podejmowane działania pedagogiczne, rozwijając rozumienie bycia patriotą. Główne założenia innowacji opierają się na trzech kręgach tematycznych: patriotyzm lokalny, patriotyzm krajowy, patriotyzm europejski. Realizacja treści polegać będzie na kształceniu właściwych postaw społecznych i patriotycznych. Podczas realizacji wykorzystywane będą środki dydaktyczne stwarzające optymalne, naturalne sytuacje.
Cele:
Celem nadrzędnym jest zapoznanie dzieci z historią i tradycją regionu, zwyczajami ludowymi, a także budzenie w nich dumy i patriotyzmu lokalnego, regionalnego oraz narodowego. Innowacja służy kształtowaniu postawy przywiązania do kraju, wprowadzeniu dziecka w świat wartości uniwersalnych, wzbogaca wiedzę na temat edukacji patriotycznej, umożliwia poznanie ważnych wydarzeń z historii Polski. Kształtowanie postawy miłości i przywiązania do Ojczyzny u dziecka przedszkolnego należy rozpocząć od postaw wobec jego najbliższego otoczenia – rodziny. By tak się stało innowacja zakładała ścisłą współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Cel ten będzie realizowany podczas zajęć dydaktycznych, wizyty w bibliotece szkolnej, a także dzięki współpracy z Biblioteką Miejską.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich dzieci;
- wzbogacenie wiedzy na temat historii Polski oraz zamieszkiwanej miejscowości; kształtowanie więzi z krajem, regionem, miejscowością;
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz narodowej;
- rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci inspirowanej tematyką historyczną; kształtowanie szacunku dla własnego państwa;
- umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych; rozwijanie poczucia odpowiedzialności obywatelskiej oraz szacunku dla symboli narodowych;
- kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych.
Spodziewane efekty dzieci:
- Dzieci poznają piosenki, wiersze o tematyce patriotycznej. Wspólnie utrwalą je śpiewając z kolegami w szkole.
- Zapoznają się ze świętami narodowymi, ogólnopolskimi jak i regionalnymi, obrzędami ludowymi.
- Zapoznają się z miejscami pamięci narodowej, zabytkami historycznymi, przyrody, tradycjami, zwyczajami oraz obrzędami.
- Poznają legendy naszego kraju oraz regionu podczas spotkań z książką, wyjść w teren. Swoje zamiłowanie do działalności plastycznej, technicznej wykorzystają przygotowując znaki, symbole, prace plastyczne związane z naszą dużą i małą ojczyzna.
- Poznają dzieła kultury ludowej, miejsca patriotyczne w Polsce oraz w swoim regionie: miasto Nasielsk.
- Znają historię swojej rodziny, imiona i relacje jej członków.
- Zaprezentują odpowiednie zachowania i postawy podczas uroczystości patriotycznych. Poznają i utrwalą znajomość symboli narodowych.
- Posiadają poczucie przynależności narodowej do swojego kraju, regionu, miasta.
- Poznają różne wytwory kultury narodowej oraz wybrane tradycje narodowe oraz regionalne (obyczaje, stroje, tańce, zwyczaje, legendy, podania, przyśpiewki).
Sposoby realizacji innowacji:
Głównym celem innowacji metodycznej „Kto Ty jesteś – Polak mały” jest kształtowanie postawy patriotycznej, identyfikacji narodowej oraz kulturowej w swojej ojczyźnie – małej i dużej, budzenie wśród dzieci miłości i przywiązania do ziemi ojczystej. Innowacja będzie realizowana podczas pobytu dziecka w szkole, podczas wyjść, spacerów, a także spotkań z zaproszonymi osobami, które odpowiedzą o historii naszego miasta. Ważne jest, aby dzieci zdobyte wiadomości, umiejętności uczucia, emocje przenosiły na grunt domowy. Innowacja ma charakter otwarty a jej treści będą rozszerzane w zależności od potrzeb i zainteresowań dzieci.
Poprzez:
- Rozpoznawanie i utrwalanie symboli narodowych.
- Słuchanie i śpiewanie piosenek, pieśni patriotycznych. Słuchanie bajek, baśni, legend, podań.
- Organizowanie kącików tematycznych.
- Wyrażanie zdobytej wiedzy za pomocą działalności artystycznej: plastycznej oraz ruchowo-werbalnej.
- Udział w Quizach, konkursach utrwalających wiadomości i umiejętności. Poznawanie świąt i obrzędów, zwyczajów ludowych.
- Nauka piosenek, przyśpiewek, tańców narodowych i regionalnych i zabaw ruchowych. Spacery oraz wycieczki po najbliższej okolicy oraz miejscowości.
- Poznawanie lokalnych zabytków kultury, przyrody, miejsc użyteczności publicznej. Oglądanie albumów rodzinnych, wykonanie drzew genealogicznych.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi z regionu, miejsca zamieszkania.
Działania będą realizowane w kierunkach:
Moja ojczyzna:
- Poznawanie, słuchanie, śpiewanie pieśni patriotycznych. Kultywowanie tradycji ogólnopolskich.
- Zajęcia czytelnicze w oparciu o legendy, podania, wiersze patriotyczne. Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim.
- Konkursy plastyczne.
- Zajęcia taneczne – tańce regionalne, narodowe.
- Wykonanie gazetki patriotycznej, gazetek regionalnych w grupach.
Mój region:
- Poznawanie historii najbliższej okolicy, swojego miasta. Słuchanie podań i legend z naszego regionu.
- Wycieczki patriotyczne.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi, mieszkańcami naszego miasta, miejscami użyteczności publicznej.
- Udział w konkursach plastycznych, muzycznych, quizach wiedzy patriotycznej.
Moja rodzina:
- Poznawanie historii swojej rodziny- drzewo genealogiczne, albumy ze zdjęciami.
- Rozmowy z członkami bliskiej rodziny, zapraszanie ich do wspólnego czytania. Święto Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty.
Termin i temat realizacji:
październik
- W Polsce mieszkamy i w godle orła mamy
- Założenie kącika patriotycznego, pogadanka pod hasłem „Patriotyzm na co dzień” zapoznanie z mapą fizyczną naszego kraju, przedstawienie godła i flagi Polski. Układanie flagi i godła z pociętych części. Spacery i wycieczki po bliższej i dalszej okolicy, oglądanie fotografii, albumów przedstawiających różne piękne miejsca w Polsce.
listopad
- Poznanie historii Święta Niepodległości, udział w obchodach Narodowego Święta Niepodległości.
- Czytanie wiersza W. Bełzy pt. ,,Katechizm polskiego dziecka”. Wysłuchanie hymnu i nauka postawy zasadniczej podczas słuchania hymnu. Wykonanie kotylionów. Słuchanie i śpiewanie pieśni narodowych.
grudzień
- Wizyta w Bibliotece Publicznej – słuchanie literatury dziecięcej polskich autorów.
- Zapoznanie z mapą Polski. Poznanie jej rzek, gór, granic i sąsiadów.
styczeń
- Utrwalenie hymnu szkoły. Wykonanie zakładek do książek.
luty
- Baśnie i legendy polskie
- Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego, miejsca zamieszkania lub stolicy Polski.
- Słuchanie legendy „Wars i Sawa” związanej z powstaniem stolicy Polski – Warszawy.
- Słuchanie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” związanej z powstaniem państwa polskiego.
- Wykonanie ilustracji do wysłuchanych legend.
marzec
- Nasielsk – moja mała Ojczyzna.
- Zaproszenie gościa, który opowie dzieciom historię naszego miasta.
kwiecień
- Poznanie regionów Polski, ich tradycji i zwyczajów. Nauka tańców ludowych. Próbowanie potraw regionalnych. Herby i symbole miast.
maj
- Moja rodzina.
- Poznanie historii rodziny. Rozmowy z babciami i dziadkami. Wykonanie drzewa genealogicznego.
- Wykonanie flagi Polski – poznanie święta – Dzień Flagi
czerwiec
- Udział w konkursie patriotycznym.
- Podsumowanie innowacji. Ocena jej efektów i podjęcie decyzji o kontynuacji w kolejnym roku szkolnym.
Cele te będą realizowane poprzez:
- Umuzykalnianie dzieci – śpiew pieśni patriotycznych
- Założenie zakładki patriotycznej „Mały Patriota” na stronie internetowej szkoły. Udostępnianie treści patriotycznych, regionalnych.
- Udział w quizach, konkursach patriotycznych.
- Udział w warsztatach patriotycznych -regionalnych wspólnie z rodzicami. Zabawy taneczne -tańce regionalne, narodowe
- Utrwalanie symboli narodowych m.in. poprzez prace plastyczne. Kontakty z najbliższymi – rodzicami, dziadkami, pradziadkami.
- Współpraca z biblioteka miejską.
- Prowadzenie kącika Patriotycznego w salach lekcyjnych.
- Rozbudzanie w dzieciach zaciekawienia przeszłością poprzez, pokazy interaktywne, wycieczki po najbliższej okolicy, odwiedzanie narodowych pomników.
- Zapoznanie się z tradycjami, zwyczajami obrzędami regionalnymi.
- Zabawy, ćwiczenia umożliwiające pełne współdziałanie w społeczności szkolnej. Zachęcanie do czynnego udziału w kultywowaniu uroczystości szkolnych.
- Dostrzeganie wartości oraz piękna narodowej sztuki polskiej. Tworzenie albumów, oglądanie występów tańca regionalnych. Dzielenie się wrażeniami z imprez patriotycznych. Rozmowa na ich temat.
- Poznawanie Polski, jej granic, najważniejszych rzek, godła, herbów miast, historii i charakterystycznych symboli miast
- Zabawy inspirowane historią, zwyczajami oraz obrzędami.
Nowatorstwo innowacji polegać będzie na:
- Rozszerzaniu treści programowych o tematykę związaną z własnym regionem i miejscowością Nasielsk.
- Zaangażowaniu w czynne kształtowanie postawy patriotycznej Wspólnym kultywowaniu tradycji patriotycznych.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie miała za zadanie stwierdzić, czy realizacja programu innowacyjnego przebiegała zgodnie z założeniami, czy uzyskano przewidywane efekty, czy działania podjęte w ramach innowacji powinny być kontynuowane w następnych latach. Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań, w odniesieniu do założonych celów będzie miała miejsce po zakończeniu innowacji – w czerwcu 2021 r.
Ewaluacja przeprowadzona zostanie na podstawie:
- bezpośredniej obserwacji dzieci – obserwacje pokażą, czy dzięki podejmowanym działaniom wzrosła u dzieci świadomość regionalna i narodowa;
- dokumentacji fotograficznej z zajęć w szkole;
- dokumentacji innego typu: albumy, drzewa genealogiczne, mapy itp.