Autorzy:
- Beata Kownacka – pedagog
Nauczyciele wychowania fizycznego:
- Katarzyna Milewska
- Renata Wróblewska
- Ilona Dygus – psycholog
Miejsce realizacji:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Starzyńskiego
Czas trwania:
Data rozpoczęcia innowacji – 01.10.2019
Data zakończenia innowacji – 31.05.2020
Rodzaj innowacji:
Innowacja programowo-metodyczna
Zasięg:
Innowacja przewidziana jest do realizacji we wszystkich klasach szóstych.
Opis innowacji
Innowacja „Żyj zdrowo i bezpiecznie” została opracowana na podstawie treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego II etapu edukacyjnego. Oparta jest na programie własnym opracowanym przez autorki innowacji. Program jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 8 czerwca 2009r – Dz. U. z 2009r, nr 89 poz. 730
i zawiera cele, treści, opis założonych osiągnięć uczniów, procedury osiągania zamierzonych celów oraz sposoby monitorowania.
Podstawowym celem programu jest propagowanie zdrowego trybu życia, aktywnego i bezpiecznego wypoczynku oraz zmiana nawyków żywieniowych. Zaproponowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu w kontrze do komputera i mediów, substancji psychoaktywnych (tj. narkotyków, alkoholu i nikotyny). Niniejsza innowacja zakłada, że jej treści będą realizowane na zajęciach lekcyjnych dla wybranej grupy uczniów klas szóstych w roku szkolnym 2019/2020. Zajęcia prowadzone w formie zajęć sportowych i profilaktycznych ale również konkursów, warsztatów kulinarnych i profilaktycznych. Tematyka oparta została na własnych pomysłach, doświadczeniu, książkach oraz podstawie programowej.
Cele ogólne:
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie umiejętności służących dbałości o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Propagowanie zdrowego trybu życia.
- Zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów
- Zachęcanie uczniów do przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania.
- Zaproponowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu w kontrze do komputera i mediów, substancji psychoaktywnych (tj. narkotyków, alkoholu i nikotyny).
- Przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z mediów (telewizji, komputerów, mediów społecznościowych, infoholizm, itp.)
Cele szczegółowe:
- rozumie pojęcie „zdrowia” i „bezpieczeństwa”
- wie, jak dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie,
- unika niebezpieczeństw zagrażających jego zdrowiu,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w celu propagowania aktywności ruchowej w swoim środowisku,
- wie, na czym polega zdrowe odżywianie,
- zna rolę witamin w prawidłowym odżywianiu się,
- odpowiednio dobiera produkty w celu skomponowania odpowiedniego jadłospisu,
- potrafi przygotować zdrowe potrawy: kanapki, surówki, sałatki, soki,
- rozumie rolę ruchu w życiu każdego człowieka,
- bezpiecznie korzysta z zasobów Internetu,
- zna zagrożenia wynikające z używania substancji psychoaktywnych,
- zna sposoby wykorzystania czasu wolnego bez używania mediów,
- aktywnie odpoczywa i zachęca do tego innych,
- chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach w grupie.
- zna zasady bezpiecznego spędzania czasu wolnego,
Procedury osiągnięcia celów:
W celu osiągnięcia zaplanowanych celów innowacji przewiduje się przede wszystkim zastosowanie metod aktywizujących i technik twórczych.
Planowane działania:
- udział uczniów w zajęciach warsztatowych z dietetykiem,
- spotkania rodziców z dietetykiem,
- zajęcia w terenie – spacery i wycieczki po okolicy (ścieżka zdrowia, ścieżki edukacyjne),
- wystawa prac uczniów, urządzenie kącika z wytworami dzieci,
- współpraca z pielęgniarką szkolną,
- spotkanie z policjantem na temat bezpieczeństwa i odpowiedzialności karnej nieletnich,
- lekcje profilaktyczne z psychologiem i pedagogiem szkolnym,
- turniej wiedzy,
- konkursy i zawody sportowe.