Autor, data rozpoczęcia i czas trwania inowacji:
- mgr Renata Wróblewska – 1.10.2018 r. – 16.06.2023 r., innowacja zaplanowana na cykl pięcioletni w ramach czwartej godziny lekcyjnej w klasie IV „ab” dz.,
- mgr Katarzyna Milewska, 1.10.2018 – 18.06.2021 r., innowacja zaplanowana na cykl trzyletni w ramach czwartej godziny lekcyjnej w klasie VI „b” dz.
Obszar wdrażania:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Starzyńskiego w Nasielsku.
Założenia innowacji:
Innowacja programowo – metodyczna dotyczy jednej z gier zespołowych jaką jest piłka siatkowa. Wdrożenie tego programu zostało zaplanowane na cykl pięcioletni ( 2018 – 2023) z grupą dziewcząt klas IV-VIII w ramach czwartej godziny lekcyjnej. Program ten oparty jest o Nową Podstawię Programową kształcenia ogólnego.
Cele ogólne
- Kształcenie i doskonalenie harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów poprzez odpowiedni dobór środków wspomagających funkcjonowanie układu: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego.
- Wyposażenie uczniów w zasób umiejętności ruchowych oraz w niezbędny zasób wiedzy o korzyściach z uprawiania ćwiczeń fizycznych.
- Prawidłowy rozwój psychomotoryczny, rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Kształtowanie wolicjonalne charakteru i pożądanych postaw uczniów w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania
Cele edukacyjne:
- Kształcenie i doskonalenie harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów poprzez odpowiedni dobór środków stymulujących i korygujących.
- Wyposażenie uczniów w zasób umiejętności ruchowych oraz niezbędny zasób wiedzy o korzyściach z uprawiania ćwiczeń fizycznych.
- Prawidłowy rozwój psychometryczny, rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej.
- Hartowanie organizmu ucznia na bodźce fizyczne i psychiczne.
- Inspirowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w zajęciach sportowych.
- Wdrażanie do dbałości o prawidłową postawę ciała i przeciwdziałania wadom postawy.
- Przygotowanie dzieci do udziału w zawodach sportowych na szczeblu powiatu i województwa.
Cele wychowawcze:
- Kształcenie podstaw osobowościowych, współdziałania zespołowego i wzajemnejwspółodpowiedzialności.
- Rozwijanie wolicjonalnych cech charakteru: wytrwałości, stanowczości, zdecydowania, odwagi.
- Kształcenie pożądanych zachowań i postaw uczniów; sukcesu bez pychy, przegranej bez kompleksów, życzliwości wobec wygranych i przegranych, pokory oraz szacunku dla drugiego człowieka.
- Kształtowanie nawyków higienicznych związanych z aktywnością ruchową (zmiana stroju sportowego, higiena osobista po zajęciach, higiena otoczenia, odżywianie, sen).
- Wdrażanie do samokontroli i samooceny.
- Inspirowanie uczniów do organizacji i udziału w imprezach rekreacyjno – sportowych (umiejętność sędziowania, kulturalne zachowanie w roli kibica, zasada fair play).
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych: przestrzeganie zasad, reguł i regulaminów.
Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych
Piłka siatkowa – jest jedną z najbardziej rozwijających się gier zespołowych, a jej metodycznym wprowadzeniem jest minisiatkówka. Dyscyplina ta kształtuje i doskonali sprawność motoryczną i psychomotoryczną, uczy postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności.
Cele ogólne:
- Kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej, sprawności fizycznej i zdrowia.
- Doskonalenie umiejętności technicznych i taktycznych gry w mini piłkę siatkową.
- Stosowanie różnych metod pracy do rozwijania sprawności psychomotorycznej.
- Zapoznawanie uczniów z przepisami gry w mini siatkówkę i terminologią siatkarską.
- Przygotowanie uczniów do udziału w turniejach i zawodach oraz wykształcenie umiejętności stosowania wyuczonej techniki i taktyki w grze.
- Działania profilaktyczne i skierowane na korekcję istniejących u dzieci wad postawy.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych – zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i drugiego człowieka.