Szkoła Podstawowa nr 2
im. Stefana Starzyńskiego
w Nasielsku

Godło Polski

Lekturownik – niezbędnik ucznia

Innowacja ta przeznaczona jest dla uczniów klas 4 -8. Osobami wdrażającymi tę innowację są wszyscy nauczyciele języka polskiego. Działania innowacyjne polegają na założeniu i prowadzenie dodatkowego zeszytu formatu A4, zwanego Lekturownikiem,
w którym uczniowie będą gromadzili wszystkie najważniejsze informacje dotyczące lektur obowiązujących na egzaminie ósmoklasisty.

Główne cele tej innowacji to:

  • zwiększenie motywacji do nauki języka polskiego;
  • rozbudzenie pasji do nauki języka polskiego;
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się;
  • rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości;
  • wdrażanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia;
  • kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia;
  • przygotowanie młodzieży do obioru literatury pięknej;
  • wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka sama w sobie;
  • motywowanie do nauki;
  • wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się;
  • aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań;
  • zdobycie umiejętności redagowania notatek;
  • dbanie o estetykę.

Zeszyt, zwany „Lekturownikiem”, będzie  przede wszystkim samodzielnie stworzoną pomocą dydaktyczną dla uczniów, który przydaje się w nauce i będzie doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. To zbiór informacji o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebrany w jednym miejscu, przygotowany samodzielnie w kreatywnej, często ciekawej graficznie formie. W  każdym „Lekturowniku” będą stałe elementy,  udostępnione przez  nauczyciela  i/lub samodzielnie wykonane przez ucznia:

  • tytuł i autor lektury;
  • krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;
  • rodzaj i gatunek literacki – może być przedstawiony za pomocą symboli;
  • elementy świata przedstawionego;
  • problematyka utworu;
  • refleksja dotycząca omawianego utworu;
  • ciekawe i znane cytaty.

Innowację zaproponowała i przygotowała – Anna Korycka.

Będzie ona kontynuowana w kolejnych latach.