W niedzielę rano, 15 września, 28 uczniów naszej szkoły z klas 6, 7, i 8 oraz 5 opiekunów, wyjechało do Grecji w ramach projektu „Bezpieczeństwo w sieci” – programu Erasmus+.
Trasa wiodła przez Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię Północną. Mieliśmy okazję podziwiać przeważnie górzyste krajobrazy tych państw oraz zobaczyć jak wygląda przekraczanie granicy państw nie należących do Unii Europejskiej. Podróżowaliśmy wspólnie z uczniami ze Szkoły Podstawowej w Starych Pieścirogach. Na miejsce dotarliśmy w poniedziałek po południu, po 31 godzinach jazdy.
Po zakwaterowaniu w pięknie położonym, nad brzegiem Morza Egejskiego, hotelu Golden Sun, w miejscowości Nea Messagala, odbyło się spotkanie z naszymi lokalnymi opiekunami. Już pierwszego dnia wykorzystywaliśmy umiejętności językowe, w celu porozumienia się z obsługą hotelu. Tego dnia mieliśmy możliwość zwiedzić hotel, jego otoczenie, a także przywitać się z morzem.
W ciągu 2 tygodni mobilności zrealizowaliśmy następujące działania projektowe, o których na bieżąco informowaliśmy umieszczając posty ba szkolnym Facebooku.
Dzień 1
Tego dnia mieliśmy spotkanie organizacyjne, na którym przedstawiono nam zasady BHP, regulaminy i zasady pracy, omówiono także sposoby wykorzystania zasobów i narzędzi przygotowanych przez Szkołę przyjmującą. Więcej na Facebook
Dzień 2
Poznajemy kulturę grecką oraz bierzemy udział w grze terenowej dotyczącej „Bezpieczeństwa w sieci”
Fotorelacja z nauki greckich tańców
Razem z uczniami szkoły partnerskiej uczyliśmy się regionalnych tańców
Wspólna nauka tańca greckiego z naszymi kolegami ze szkoły partnerskiej
Kolejne kadry z nauki tańca greckiego
Efekt naszej wspólnej nauki
Gra terenowa ulicami Platamonas przygotowana przez naszych kolegów ze szkoły partnerskiej. Uczniowie wykonując zadania poznawali codzienne życie mieszkańców miasteczka. Podczas wywiadów dowiedzieli się jak Grecy podchodzą do „Bezpieczeństwa w sieci”.
Fotorelacja z gry terenowej
Wywiady dotyczące „Bezpieczeństwa w sieci”
Dzień 3
Rozpoczynamy pracę w grupach projektowych z uczniami ze szkoły partnerskiej. Komunikując się w języku angielskim wspólnie uczymy się tworzyć silne hasła pozwalające bezpiecznie korzystać z sieci. Fotorelacja
Dzień 4
Dzisiejsze zajęcia poświęcone były bezpiecznemu korzystaniu z Internetu.
Przygotowaliśmy prezentacje multimedialne na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci. Razem z uczniami ze szkoły partnerskiej w Karerini sprawdzaliśmy i uzupełnialiśmy naszą wiedzę dotyczącą zagrożeń, takich jak: nieznane strony internetowe, niebezpieczne linki i phishing.
Podsumowaniem zajęci było rozwiązywanie quizów przygotowanych przez nas na platformie Kahoot.
Tego dnia zaprezentowaliśmy naszym kolegom nasz kraj, naszą miejscowość, naszą szkołę. Zaprezentowaliśmy również nasz taniec narodowy.
Nasz taniec z innej perspektywy
Dzień 5
Dzień rozpoczęliśmy od nauki języka greckiego.
Fotorelacja
Bezpieczeństwo i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych to w obecnych czasach bardzo ważne tematy. Rozmawialiśmy dziś o odpowiedzialności w sieci, zachowanych online i ich wpływie na innych. Poznaliśmy mnóstwo nowych greckich słów związanych z tym tematem. Współpracując w grupach stworzyliśmy również filmiki edukacyjne na temat netykiety (uczniowie z klas 7), bezpieczeństwa w sieci (uczniowie z klas 8), a także zaprezentowaliśmy miejsce w którym mieszkamy, gdzie mamy dostęp do bezpiecznego Internetu (uczniowie z klas 6).
Scenka 1
Scenka 2
Scenka 3
Scenka 4
Scenka 5
Scenka 6
Dzień 6
Zaraz po śniadaniu, wyruszyliśmy na wycieczkę fakultatywną zobaczyć słynne klasztory „zawieszone w powietrzu”. Meteory, w uznaniu ich wyjątkowego znaczenia, zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Pierwszym etapem naszej wycieczki była wizyta w wytwórni ikon, gdzie dowiedzieliśmy się m.in., że ikony się pisze, a nie maluje. Po ciekawej prezentacji, udaliśmy się na zwiedzanie Klasztoru św. Stefana, w którym nasza Pani Przewodnik opowiedziała nam historię tego miejsca, wprowadziła w tajniki religii Greków oraz opowiedziała o życiu mnichów. Na zakończenie zwiedzania, zatrzymaliśmy się jeszcze w kilku miejscach widokowych, aby podziwiać niezwykle piękno Meteorów i zrobić pamiątkowe zdjęcia.
W drodze powrotnej opiekunka naszej grupy, Pani Kasia zorganizowła dla nas i naszych nauczycieli konkurs na temat ogólnej wiedzy o Grecji, religii, mitologii i kuchni greckiej.
Fotorelacja
Dzień 7
Wycieczka na wyspę Skiathos
Dzień był wyjątkowo aktywny i pełen wrażeń. Popłynęliśmy statkiem kapitana Kostasa na wyspę Skiathos. Zanim dopłynęliśmy spędziliśmy miło czas na statku, którego załoga wraz z kapitanem skutecznie zachęciła nas do zabawy. Greckie rytmy wciąż brzmią w uszach…, do zabawy przyłączyły się też delfiny, które przez jakiś czas ścigały się z naszym statkiem. Kiedy dotarliśmy do wyspy, odwiedziliśmy miejsca, z których szczególnie słynie Skiathos. Byliśmy na tarasie widokowym przy cerkwi św. Mikołaja, z tarasu rozpościera się fantastyczny widok na port i miasteczko. To właśnie tam nagrywano jedną ze scen z filmu „Mamma Mia”. Plaże na Skiathos należą do najpiękniejszych na świecie, mogliśmy się o tym przekonać, bo po zwiedzaniu i obiedzie nadszedł też czas na plażowanie. Piasek na plaży odbijał promienie słoneczne za sprawą zawartej w nim miki i tworzył wrażenie złotego pyłu rozsypanego w krystalicznie czystej wodzie. Po kąpieli jeszcze przez chwilę lśniliśmy blaskiem tego miejsca, gdyż złocisty pył osiadł na naszych ciałach. Żal było opuszczać wyspę, jednak pozostają wspomnienia i zdjęcia.
Dzień 8
Razem z naszymi kolegami z partnerskiej szkoły wykonywaliśmy ekologiczne torby z T-shirtów, które ozdobiliśmy motywami związanymi z bezpieczeństwem w sieci. Na zakończenie zajęć spotkała nas miła niespodzianka – otrzymaliśmy od naszych greckich kolegów drobne upominki.
Po obiedzie wybraliśmy się na zwiedzanie Palias Panteleimonas (stary Panteleimonas).
To przepiękna wioska z wąskimi, kamiennymi uliczkami i dużą ilością kwiatów. W lokalnych sklepikach można było zakupić naturalne kosmetyki, aromatyczne miody oraz wiele ciekawych pamiątek. W centrum wioski znajduje się 200 –letni platan. Palias Panteleimonas jest wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Fotorelacja
Dzień 9
Wtorek upłynął nam pod znakiem zakupów i nauki.
Zaraz po śniadaniu pojechaliśmy do Leptokarii, gdzie na lokalnym targu mogliśmy zobaczyć stoiska z różnymi odmianami oliwek i winogron, spotkać plantatorów fig, granatów, bakłażanów, papryki czy producentów oliwy z oliwek. Poczuliśmy też różne aromaty świeżych ziół i przypraw. Po prostu zasmakowaliśmy Grecji.
Po zakupach wybraliśmy się na zwiedzanie zamku Platamonas, położonego na wzgórzu, którego zbocza łagodnie sięgają Morza Egejskiego. Sam zamek to dość dobrze zachowane mury zewnętrzne, z których można było podziwiać przepiękne widoki.
Głównym punktem wtorkowego popołudnia była wizyta w partnerskiej szkole w Katerini. Wspólnie z naszymi kolegami odbyliśmy warsztaty w międzynarodowych grupach. Razem tworzyliśmy broszury i ulotki na temat ,,Prawa autorskie w Internecie”
Następnie uczestniczyliśmy w zajęciach komputerowych w centrum szkoleniowym Olympus Education Practicing Top Experiences, prowadzonych w języku angielskim, z wykorzystaniem programu Canva. W grupach trzyosobowych wykonywaliśmy prezentacje na temat naszego projektu, w ramach programu Erasmus + i pobytu w Grecji. Przy okazji przypomnieliśmy sobie, ile pięknych miejsc już zobaczyliśmy i jak wiele się tutaj nauczyliśmy. Po tak intensywnym programie, dzień zakończyliśmy integracją młodzieży mieszkającej w naszym hotelu.
Fotorelacja
Dzień 10
Dzień rozpoczęliśmy od poznawania Grecji. Tym razem pojechaliśmy do miejscowości Litochoro, której uliczkami doszliśmy do Wąwozu Enipeas. Po wąwozie poruszaliśmy się wciąż działającym akweduktem wybudowanym na jednej z jego stromych skalnych ścian. Wąwóz jest początkiem europejskiego szlaku turystycznego E4 prowadzącego do najwyższych szczytów masywu Olimp. Finałem naszego spaceru był niewielki wodospad oraz dwa jeziorka. Ich potoczna nazwa to Wanna Afrodyty, gdyż zgodnie z mitologią bogini miłości odbywała w niej regularne kąpiele. Po krótkim spacerze górskim szlakiem wróciliśmy do miasteczka Litochoro i zwiedziliśmy Muzeum Olimpu.
Nasze poobiednie zajęcia dotyczyły podstawowych rodzajów źródeł informacji. Poznaliśmy definicję Fake News i omówiliśmy ich szkodliwość na podstawie znalezionych w sieci przykładów. Wspólnie analizowaliśmy i weryfikowaliśmy informacje zawarte w artykułach dostępnych w Internecie. W ramach podsumowania dzisiejszych zajęć wykonaliśmy plakaty w programie Canva.
Fotorelacja
Dzień 11
Dzień poświęciliśmy na omówienie najważniejszych zagadnień gramatycznych z języka angielskiego. Uczniowie zostali podzieleni na grupy w celu odgrywania scenek z codziennych sytuacji oraz miejsc turystycznych. Nagrane przez uczniów filmiki znajdą się na stronie szkoły w oddzielnych postach.
Tego dnia miało miejsce uroczyste pożegnanie w szkole partnerskiej. W podziękowaniu za gościnę nasi uczniowie rozdali upominki greckim kolegom i koleżankom oraz kadrze nauczycielskiej i dyrekcji.
Fotorelacja
Na zakończenie wizyty w szkole partnerskiej, Róża i Nikola zaśpiewały piosenkę Sanah z tekstem polskiej noblistki Wisławy Szymborskiej ,,Nic dwa razy”.
Dzień 12
Ostatni dzień pobytu w Grecji. Podczas ostatnich zajęć podsumowaliśmy wszystkie nasze działania związane z bezpieczeństwem w sieci. Pożegnaliśmy się z naszymi greckimi partnerami i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Więcej na Facebook
Nasi uczniowie wrócili z Grecji pełni wrażeń, a także nowych doświadczeń. Wyjazd w ramach programu Erasmus+ jest doskonałym potwierdzeniem słów, że podróże kształcą. Przeżycia, których doświadczyliśmy, na pewno na długo pozostaną w naszej pamięci.