Nasza szkoła w ramach dofinansowania ze środków Programu Erasmus+ realizuje projekt „Bezpieczeństwo w sieci”, którego celem jest podniesienie świadomości zagrożeń płynących z aktywności w sieci, umiejętności krytycznego myślenia, weryfikowania informacji, ochrony danych osobowych.
W ramach programu Erasmus+ w dniach 16 – 27 września 28 uczniów i 7 nauczycieli z naszej szkoły przebywało w Grecji.
Podróż autokarem w jedną stronę trwała ponad 30 godzin, w trakcie których przemierzyliśmy wiele kilometrów, przejeżdżając przez Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię Północną aż do Nea Messagala w Grecji.
W ciągu 2 tygodni mobilności zrealizowaliśmy następujące działania projektowe:
- poznaliśmy historię, geografię, kulturę oraz kuchnię grecką w trakcie zajęć w szkole oraz centrach szkoleniowych;
- zgłębiliśmy wiedzę na temat starożytnej Grecji, mitologii greckiej, greckich bogów;
- poznaliśmy naszych greckich rówieśników, którzy pokazali nam swoją szkołę i omówili grecki system edukacji;
- prezentowaliśmy greckim uczniom i nauczycielom najważniejsze informacje na temat Polski, naszego regionu, Nasielska, a także naszej szkoły, systemu edukacji w Polsce oraz kuchni polskiej;
- mieliśmy okazję porównać polski i grecki system edukacji, polską i grecką kuchnię, a także kulturę i zwyczaje – poznaliśmy różnice i podobieństwa między naszymi krajami;
- przeprowadziliśmy sondaże uliczne wśród Greków na temat bezpieczeństwa w sieci;
- uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców takich jak: zorba, sirtaka, rembetiko;
- zaprezentowaliśmy naszym greckim rówieśnikom polski taniec ludowy – polonez;
- uczestniczyliśmy w zajęciach językowych, by poznać podstawy języka greckiego;
- organizowaliśmy również liczne zajęcia integracyjne, a także kąpiele w morzu, podziwianie wschodów i zachodów słońca;
- w trakcie całego pobytu tworzyliśmy filmy z mobilności, przygotowywaliśmy prezentacje i inne materiały na temat bezpieczeństwa w sieci;
- pracowaliśmy, zarówno indywidualnie, jak i w parach oraz grupach.
Oprócz zadań projektowych realizowaliśmy także program kulturowy, w trakcie którego zwiedziliśmy ciekawe miejsca.
- Podczas naszego pobytu udaliśmy się wraz z przewodnikiem do wytwórni ikon oraz na słynne ,,zawieszone w powietrzu” klasztory – Meteory. Na szczytach skał umieszczonych jest kilka klasztorów udostępnionych dla turystów. Zwiedziliśmy największy z nich- klasztor św. Stefana.
- Niedzielny dzień spędziliśmy bardzo aktywnie. Popłynęliśmy statkiem kapitana Kostasa na wyspę Skiathos. Płynąc wzdłuż wybrzeży greckich wysp, braliśmy udział w zabawach organizowanych przez załogę statku. Pani przewodnik oprowadziła nas po miejscowości Skiatos, która położona jest na dwóch wzgórzach. Mieliśmy okazję dotrzeć na taras widokowy przy cerkwi św. Mikołaja, gdzie podziwialiśmy portowe miasteczko. Te magiczne widoki stanowiły tło w jednej ze scen słynnego filmu ,,Mamma Mia”. Plaże tej malowniczo położonej wyspy należą do najpiękniejszych na świecie, o czym mogliśmy się sami przekonać. Po tradycyjnym greckim obiedzie zaznaliśmy kąpieli słonecznych na plaży Paralia Koukounaries. Piasek na niej odbijał promienie słoneczne za sprawą zawartej w niej miki i tworzył wrażenie pyłu rozsypanego w krystalicznie czystej wodzie.
- Podczas pobytu wybraliśmy się do miasteczka Palias Panteleimonas (stary Panteleimonas). To przepięknie położone miejsce z wąskimi, kamiennymi uliczkami zachwyciło nas swoim urokiem. W lokalnych sklepikach zakupiliśmy pamiątki i wyroby lokalnych mieszkańców- oliwę, kosmetyki, aromatyczne miody.
- Na zakończenie zwiedziliśmy wodospady Zeusa, wannę Afrodyty oraz centrum Olimpu. Droga przez wąwóz Enipeas była bardzo malownicza, mogliśmy podziwiać pionowe urwiska skalne Parku Krajobrazowego. W dole wąwozu szumi rzeka, a sam akwedukt wznosi się na wysokości ponad kilkudziesięciu metrów ponad dnem wąwozu. Ukoronowaniem wędrówki były wodospady Zeusa i wyżłobione pod nimi dwa baseny, w których według mitu miała się kąpać Afrodyta. Po krótkich spacerze górskim szlakiem wróciliśmy do miasteczka Litochoro, w którym zwiedziliśmy muzeum Olimpu.
Dzięki udziałowi w mobilności i działaniach projektowych:
- rozwinęliśmy nasze kompetencje w zakresie wielojęzyczności, ponieważ w trakcie prezentacji, konwersacji z greckimi uczniami oraz lokalnymi mieszkańcami posługiwaliśmy się językiem angielskim, dzięki temu przełamaliśmy bariery językowe, a także wykorzystaliśmy w praktyce wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa w sieci oraz nauki języka angielskiego;
- wzrosła nasza świadomość potrzeby nauki języków obcych;
- rozwinęliśmy nasze kompetencje osobiste, społeczne w zakresie uczenia się, tj. wiarę we własne możliwości, samoakceptację radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami, autoprezentację, samodzielność, umiejętności organizacyjne, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność pracy w grupie międzynarodowej, efektywną komunikację, asertywność, współpracę z osobami o różnych poglądach, tolerancję, umiejętność uczenia się, budowania relacji międzyludzkich opartych na poszanowaniu innych kultur i wartości, oswojenie ze środowiskiem międzynarodowym;
- rozwinęliśmy nasze kompetencje cyfrowe dzięki tworzeniu materiałów projektowych z wykorzystaniem komputera, Internetu, różnorodnych programów i aplikacji, przygotowaniu i obróbki zdjęć oraz filmów; wyszukiwaniu i selekcjonowaniu informacji z Internetu;
- wzrosła także nasza świadomość europejskiej różnorodności kulturowej i językowej;
Nasi uczniowie wrócili z Grecji pełni wrażeń, a także nowych doświadczeń. Wyjazd w ramach programu Erasmus+ jest doskonałym potwierdzeniem słów, że podróże kształcą. Przeżycia, których doświadczyliśmy, na pewno na długo pozostaną w naszej pamięci.
Serdecznie dziękujemy Pani Magdalenie Biernackiej, Staroście Nowodworskiemu, z której inicjatywy nasza szkoła mogła przystąpić do programu Erasmus+.
Dziękujemy również za okazane wsparcie Panu Radosławowi Kasiakowi, Burmistrzowi Nasielska oraz byłemu Burmistrzowi, Panu Bogdanowi Ruszkowskiemu.
Monika Paluszek